Boeing 737-505 LN-BRU (c/n 25790, tidligere Eirik Magnusson hos Braathens) var det første flyet som ble vist frem i Norwegians farger. På en pressekonferanse på Oslo Lufthavn 6. august 2002 (på dagen tre år etter Color Air åpningsflygning), ble selskapet farger presentert og maskinen ble døpt Thor Heyerdahl, av avdøde Thor Heyerdahls sønn Thor Jr. LN-BRU var utstyrt med 120 seter og paset dårlig inn i resten av flåten. I april 2003 forlot LN-BRU flåten, og Norwegian fikk en ren 737-300-flåte. LN-KKM ble den nye Thor Heyerdahl.


Boeing 737-3K2 LN-KKF (c/n 24326) "Fridtjof Nansen" fikk æren å fly den aller første flygningen for Norwegian, søndag 1. september mellom Oslo og Bergen som DY634. Denne maskinen ble opprinnelig levert til Transavia Holland som PH-HVM i mars 1989, og umiddelbart utleid til KLM. 


Boeing 737-36N LN-KKL (c/n 28671) "Roald Amundsen" ble levert til Norwegian i september 2002, og kom til Norge uten foil på halen eller Norwegian-titler som N671SR. Flyet ble opprinnelig levert til GECAS og leaset ut til Varig som PP-VPS i november 1997. Flyet ble solgt til Lift VG Brazil LLC i juni 2001, og Varig tok makinen ut av drift i juli 2002. Her er "Roald Amundsen" på vei inn til landing på rullebane 01R på Oslo Lufthavn 5. april 2003.


Boeing 737-36N LN-KKJ (c/n 28654) var den første av Norwegian fly som ble prydet av en kjent norkvinne på halen. Maskinen ble oppkalt etter skøytedronningen Sonja Hennie. Her er Sonja Hennie på vei inn til gate på Oslo Lufthavn 6. april 2003. Denne maskinen ble opprinelig levert til TransBrasil i november 1997, på lease fra GECAS som PT-TEP. I juni 2000 ble maskinen leaset til Varig som PP-VQP, og levert til Norwegian (først som N564SR) i august 2002. 


Boeing 737-3K2 LN-KKG (c/n 2437) er "søsterflyet" til LN-KKF, og ble opprinnelig levert til Transavia Holland i mai 1989 som PH-HVN. Gjennom hele 1990-tallet ble flyet, som kollegaen PH-HVM, leiet ut til KLM i fulle KLM-farger ved flere anledninger. Maskinen ble overhalt og malt i Norwegian-farger i Amsterdam i november 2002, og levert til Norwegian i desember 2002. LN-KKG er oppkaldt etter Nord-Norges kvinnelige flypionér Gidsken Jacobsen.


Boeing 737-3K2 LN-KKH (c/n 24328) "Otto Sverdrup" ble levert til Norwegian i slutten av november 2002. Før det hadde den fløyet for Transavia som PH-HVT siden mai 1990. I løpet av sin karriere hos Transavia hadde PH-HVT blitt leid ut til en rekke andre operatører - Transwede (1997/98), Cameroon Airlines (fire uker i 2001) og Air One (2002). Her er LN-KKH under vedlikehold i Amsterdam før levering.


Boeing 737-3K2 LN-KKI (c/n 24329) "Helge Ingstad" er den eneste maskinen i Norwegians flåte som ikke har titlene "Real Norwegian" påmalt på halen. Flyet ble levert til Norwegian 2002. Flyets første operatør var også for denne maskinen Transavia, som fikk den overlevert som PH-HVV i mai 1990. Itaalienske Air One leaset PH-HVV fra Transavia både i 1996/97 og 2001. Maskinen ble malt i Norwegians farger (men uten titler og hale-foil) i oktober 2002, før den bel levert til Norwegian og påført den siste finishen i november. Her er "Helge Ingstad" under innflygning til rullebane 01R på Oslo Lufthavn 5. april 2003.


Boeing 737-3Y0 LN-KKN "Sigrid Undseth" er det hittil siste tilskuddet til Norwegian 737-flåte, og ble levert i 2003. Her er LN-KKM på vei inn til innenriksterminale på Oslo Lufthavn, fredag 15. august 2003. Maskinen ble opprinnelig levert til tyrkise SunExpress som TC-SUR i april 1991 på lease fra irske GPA. TC-SUR fløy charteerflygninger for sunExpress frem til april 2000, og ble levert til Malev som HA-LET i mai 2000.


Scanair.no

 © 2003