CAOST AIR AS
IATA: BX   ICAO: CST     Callsign: COASTAIR
Adresse: Postboks 163, 4299 Avaldsnes, Norge
Tlf: 
52 84 85 00
Booking: 815 44 442
Fax: 52 84 85 01
e-mail: coastair@coastair.net
Internett: www.coastair.no 

Fra sin hovedbase på Haugesund Lufthavn flyr Coast Air en flåte 19-seters Jetstream 31 på regionalruter på Vestlandet, og fra Vestlandet til Skien, Sandefjord og Oslo. Coast Air driver også utstrakt chartervirksomhet i inn- og utland med Jestream og ATR 42. Selskapet har ca. 50 daglige avganger med rutefly i Norge.

Coast Air tapte 7,5 millioner kroner i 2001, og selskapets aksjonærer ble i 2002 nødt til å gå inn med nye 12 millioner i fersk kapital for å redde selskapet. Coast Air mistet i 2002 kontrakten på anbudsflygninger med base i Florø til Danish Air Transport, som tok over fra 1. april 2003. Fra samme dato startet Coast Air flygninger mellom Oslo og Fagernes med Jetstream 31, en rute selskapet vant i den samme anbudsrunden. Coast Air flyttet 1. april basen for sine ATR-42 fra Florø til Stord, og startet flygninger mellom Stord og Oslo i konkurranse med Golden Air. Samtidig økte selskapet fra én til to daglige rundturer mellom Bergen og Aberdeen. Den 2. juni 2003 startet Coast Air flygninger mellom Haugesund og Oslo, i konkurranse med SAS, med to daglige rundturer med ATR 42. Fra 6. august økte dette til tre daglige. Etter ca. ett år i hard konkurranse med SAS, besluttet Coast Air å legge ned Oslo-Haugesund, og den siste flygningen skjedde 14. juni 2004. Senere la selskapet også ned ruten til Aberdeen, etter hard konkurranse fra Widerøe.

Selskapet ble opprettet som Coast Aero Center på Karmøy i 1986, og har tidligere fløyet både Piper Navajo og deHavilland Twin Otter. 

Coast Air er i 2004 i en finansiell vanskelig situasjon. Selskapet vant ikke de kortbanerutene i Finnmark som selskapet hadde lagt inn anbud på, og har måttet legge ned en rekke ruter i 2003/2004. I august 2004 overtok den ene av de tre eierne, Trygve Seglem, gjennom sitt selskap TS Industri Invest AS 100% av aksjene i Kystfly AS som eier Coast Air. Selskapet er i dag Norges fjerde største flyselskap, etter SAS Braathens, Widerøe og Norwegian, og regner med å frakte 130.000 passasjerer i 2004.

I januar 2005 lanserte Coast Air sitt nye design, basert på vestlandske tradisjoner. Fra 24. januar 2005 startet Coast Air flygninger mellom Skien og Bergen for det lokale selskapet Vildanden der Coast Airs eierselskap Kystfly også er inne som medeier. Selskapet har i løpet av 2004 og 2005 også konsentrert seg i større grad om chartermarkedet, og har anskaffet ytterligere tre Jetstream 32, hvorav én er en 10-seters VIP-utgave.

I forbindelse med gigantutbygningen av Ormen Lange-prosjektet på Aukra, starter Coast Air 30. oktober direkterute mellom Haugesund og Molde. Ruten skal flys tre ganger i uken, og er tilpasset pendlerne. I 2005 vant Coast Air anbudene på FOT-rutene mellom Bodø og Andenes og mellom Oslo og Røros som tidligere ble fløyet av Widerøe. Disse starter opp 1. april 2006. Fra og med 2. april (eller 27/3), starter Coast Air også ruten Sandefjord-Stockholm (Arlanda) som Widerøe trekker seg ut av 24. mars 2006. Denne ruten skal flys to ganger på hverdager med Jetstream 31/32

Etter at selskapet i lengre tid hadde tapt store penger for sin eier, besluttet styret i Coast Air 23. januar 2008 å begjære oppbud, og sette selskapet under konkursbehandling. Alle fly ble satt på bakken, og alle flygninger opphørte med umiddelbar virkning.

Hovedbase: Haugesund
Destinasjoner (Norge): Haugesund (HAU), Bergen (BGO), Oslo (OSL), Skien (SKE), Sandefjord (TRF), Fagernes (VDB),  Stord (SRP), Molde (MOL)
Destinasjoner (utenriks):,Wilhelmshafen (fast charter), København (CPH), Gdansk (GDN)
Eiere: TS Industri Invest AS (Trygve Seglem) 100% (gjennom Kystfly AS)
Ledelse: Kjell Fredheim, administrerende direktør; Andre Kidess, administrasjonssjef; Alfred Skår Hansen, kvalitetssjef; Bjørn Klüver, flygesjef; Lars Erling Lofthus, teknisk sjef; Ole Egil Flotve, Ground Opertions Manager/Markedssjef; Kristian Torvestad, økonomisjef; Gisle Dueland, Sjef for markedskommunikasjon
Ansatte: 85
Coast Airs ruter
Fra Til Startet Lagt ned Merknader
Haugesund (HAU) Oslo (OSL) 02.06.2003 14.06.2004 -
Oslo (OSL) Fagernes (VDB) 01.04.2003 - FOT-rute, flys med J31/32
Stord (SRP) Oslo (OSL) 16.08.2004 - flys med ATR-42
Stord (SRP) Sandefjord (TRF) 2004 - pendlerrute D1 og D5
Skien (SKE) Bergen (BGO 24.01.2005 - flys under navnet Vildanden
Haugesund (HAU) Molde (MOL) 30.10.2005 2007 penderrute, 3xukentlig
Bodø (BOO) Andenes (ANX) 01.04.2006 01.04.2007 FOT-rute, flys nå av Widerøe
Oslo (OSL) Rørøs (RRS) 01.04.2006 - FOT-rute
Sandefjord (TRF) Stockholm (ARN) 02.04.2006 2006  2x daglig med J31
Haugesund (HAU) København (CPH) 06.08.2007 - 3x daglig med ATR 42
Flåte:
reg type c/n tidl.reg. bygget levert Seter navn/merknader
LN-FAO ATR 42-320 148 D-BGGG 1989 03.00 48 Karmøy
LN-FAP ATR 42-320 110 D-BDDD 1989 12.02.00 48 Andøy
LN-FAR ATR 42-320 206 G-BYHB 1990 04.05.06 48 leaset fra Kystfly AS
LN-FAM BAe Jetstream 31 740 C-GJPO 1987 11.94 19 Feøy
LN-FAZ BAe Jetstream 31 749 C-GJPU 1987 11.94 19 Røvær
LN-FAC BAe Jetstream 32EP 856 N856TE 1989 15.01.05 19 Fagernes
LN-FAN BAe Jetstream 32EP 879 N879CP 1990 10.05 19 Utsira, leaset fra Kystfly AS
LN-FAQ BAe Jetstream 32 953 VN-XFE 1991 11.05 19 leaset fra Kystfly AS
LN-VIP BAe Jetstream 32EP 879 N879CP 1990 05.06 12 Red Baron, VIP

klikk på uthevde registreringer for å se bilde


Scanair.no © 2000-2008 -  Sist oppdatert 03.02.2008